Zdraví

ZDRAVÍ

Zdraví je to nejcennější, co máme, slýcháme často. Méně často už slýcháme, jak o zdraví pečovat a co dělat, abychom zdraví byli. Obecná zkušenost nás vede jen k tomu, jak řešit havárie (nemoci a kolapsy, fyzické i psychické), nikoli jak si udržet stav svěžesti a vitality těla i duše.
•    jak si zdraví udržovat (strava a pohyb)
•    jak posilovat imunitu a odolnost
•    jak zvítězit nad genetikou – epigenetickou transformací?

Epigenetika je obor, který dává do souvislosti genetické dispozice (jejich aktivaci a deaktivaci během života), způsob stravování (a to i předků až do 4. generace), myšlení a emočního prožívání. Emoce a myšlení se výrazně podílejí na výsledné podobě stavu zdraví. Buňky si pamatují i emoční zážitky předků.

Vlivy prostředí a sociálních kontaktů, s důrazem na vzorce a schémata osvojená zejména v dětství, hrají výraznou úlohu při utváření osobnosti. Mají velký vliv na podobu jednání a prožívání v různých oblastech života. Chceme-li provést změnu, musíme ji provést od základu!

Být zdravý, vitální, energický, optimistický a šťastný by mělo být standardem pro každého z nás!

Za své zdraví jsme zodpovědný každý sám! To ale počítá s naší osobní zodpovědností, s přemýšlením v širších souvislostech, s pochopením našich tělesných neduhů, jejichž symbolickou řeč převedeme na konkrétní situaci, stav, projev, jev, fakt. Nesmí nám být cizí chuť vzdělávat se.

STRAVA aneb mýty o zdravém stravování (podněty k přemýšlení)
•    nedá se žít bez pečiva
•    česká kuchyně se bez knedlíků a brambor nedá jíst
•    k obědu patří moučník
•    těstovin s kuřecím masem se nenajíte
•    jíst samotný řízek je rozežranost
•    celozrnné pečivo je zdravé
•    polévka je grunt (myšleno k obědu)
•    luštěniny jsou těžké a nadýmají
•    konzumace vajíček a živočišných tuků včetně másla způsobuje vysoký cholesterol
•    jíst by se mělo minimálně 5x denně po malých porcích
•    mléko do kávy ji zjemňuje a je zdravé
•    tatranka při sportu dodá energii
•    ovocné džusy a šťávy k snídani prospívají žaludku
•    (…)


Hmm – co s tím?
Rada 1 – nekopírovat stereotypy z rodiny a okolí, neosvojovat si normativní vzorce
Rada 2 – zjistit, co mně samotnému dělá dobře a co nikoli, po čem se já sám cítím nabitý energií a po čem naopak unavený
Rada 3 – přemýšlet o kombinacích jídel a myslet na to, že často platí zásada „v jednoduchosti je krása“

CO PROSPÍVÁ JEDNOMU, ŠKODÍ DRUHÉMU!!!
Najděte svou individuální cestu a nelámejte si hlavu okolím! Jde o Vás a Vaše zdraví!